Wstecz

F-16 Fighting Falcon
Kokpit i awionika

Kokpit F-16 został osłonięty jednolitą "bańką", pilot nie ma już przed sobą pałąka który częściowo ograniczał widoczność, oprócz F-16 takie rozwiązanie ma jeszcze F-22 Raptor i F-35 Lighting III. Pilot siedzący w tym kokpicie ma jak na samolot wojskowy bardzo durzy komfort, fotel jest umocowany pod kątem 30° co ułatwia znosić przeciążenia sięgające 9G, ponadto cyfrowe system sterowania (Fly-By-Wire) pozwolił na umieszczenie drążka sterowniczego nie jak dotychczas pomiędzy nogami, ale na prawej stronie panelu sterowania, takie rozwiązanie również pomaga pilotowi znosić przeciążenia dlatego że nie musi on wykonywać ruchów całą ręką, a jedynie nadgarstkiem.

Wspomniany system Fly-By-Wire ma wiele zalet min. Nad kontrolą samolotu czuwają trzy komputery które przesyłają sygnał elektryczny od drążka do siłowników poruszających klapolotkami i statecznikami, pilot nie musi używać tak dużo siły jak przy systemie mechanicznym, ponadto komputery same czuwają aby samolot nie został przeciągnięty, to pozwala pilotowi w pełni skupić się na zadaniu.

Kokpit F-16 C

Kokpit starszego F-16

Antena stacji AN/APG-68